Jeg er gået i gang med at udforske biotop 5 opgaven.
Biotop opgave 5 lyder således:
Friluftsaktiviteter på – eller med inspiration i din biotop.
Udfodrer dig selv og afprøv ukendte områder - man kan jo blive overrasket over friluftsliv ;-) Se bare hvordan tidligere årgange har oplevet dette Lenas blog og Rikkes blog
Læs Perspektiv på friluftslivets pædagogik af Björn Tordsson; Haderslev : CVU Sønderjylland, 2006 [37.147969] kapitel 1: Hvad er ”friluftslivs pædagogik” og kapitel 5: ”Sammenhængende naturoplevelse”
Supplerende litteratur: kapitel 9: Friluftsliv og pædagogiske metoder i grundbogen 'Friluftsliv. Natur, samfund og pædagogik; Peter Bentsen m.fl.; Munksgaard 2009 - og hent desuden inspiration i bogens 3. del (side 170 og frem...)
Reflekter over de pædagogiske muligheder i friluftslivs aktiviteter.
Primitivmadlavning, stormkøkken, bål og bålmad:
Se undervisningsbloggen - ildslagning og tøndersvamp
De 100 bedste Trangia opskrifter, Palle Johansen og Tina Stummann (red.)
Kogekunst i gløder; Helen Holm og Leon Møller, Spejderforlaget 2000
Mad over bål; Ida List Lrasen m.fl. DR Multimedie 2003
Om bål og bålmad med børn; Dansk Legeplads Selskab 2000
Spejderkogebogen - gode idéer til mad over bål; Spejderforlaget 2003
Ildens Magi; Torbern Lundø; 55 grader nord 2003
Bålkogebog: Kogekunst på lejr, DDS
Suppelerende littratur om friluftsliv:
Perspektiv på friluftslivets pædagogik; Björn Tordson; Forlag CVU Sønderjylland 2006
Friluftsliv under forandring; Søren Andkjær (red.); Forlaget Bavnebanke 2005
Børn, friluftsliv og natur - en brugsbog i naturpædagogik; Steffen Holberg; Forlaget Børn & Unge 2007
Udfodrer dig selv og afprøv ukendte områder - man kan jo blive overrasket over friluftsliv ;-) Se bare hvordan tidligere årgange har oplevet dette Lenas blog og Rikkes blog
Læs Perspektiv på friluftslivets pædagogik af Björn Tordsson; Haderslev : CVU Sønderjylland, 2006 [37.147969] kapitel 1: Hvad er ”friluftslivs pædagogik” og kapitel 5: ”Sammenhængende naturoplevelse”
Supplerende litteratur: kapitel 9: Friluftsliv og pædagogiske metoder i grundbogen 'Friluftsliv. Natur, samfund og pædagogik; Peter Bentsen m.fl.; Munksgaard 2009 - og hent desuden inspiration i bogens 3. del (side 170 og frem...)
Reflekter over de pædagogiske muligheder i friluftslivs aktiviteter.
Primitivmadlavning, stormkøkken, bål og bålmad:
Se undervisningsbloggen - ildslagning og tøndersvamp
De 100 bedste Trangia opskrifter, Palle Johansen og Tina Stummann (red.)
Kogekunst i gløder; Helen Holm og Leon Møller, Spejderforlaget 2000
Mad over bål; Ida List Lrasen m.fl. DR Multimedie 2003
Om bål og bålmad med børn; Dansk Legeplads Selskab 2000
Spejderkogebogen - gode idéer til mad over bål; Spejderforlaget 2003
Ildens Magi; Torbern Lundø; 55 grader nord 2003
Bålkogebog: Kogekunst på lejr, DDS
Suppelerende littratur om friluftsliv:
Perspektiv på friluftslivets pædagogik; Björn Tordson; Forlag CVU Sønderjylland 2006
Friluftsliv under forandring; Søren Andkjær (red.); Forlaget Bavnebanke 2005
Børn, friluftsliv og natur - en brugsbog i naturpædagogik; Steffen Holberg; Forlaget Børn & Unge 2007
Min liste over friluftsaktiviteter ser indtil videre således ud:
(Der med ikke sagt der ikke sagtens kan komme flere aktiviteter til, men dem skal jeg selvfølgelig også nok lægge ind på bloggen!)
Efterårs billede fra skoven! |
Friluftslivs
aktiviteter!
- på biotopen!
"Efterårs" tryk med blade!
Jeg har været på biotopen for at finde en masse forskellige
bland typer! Jeg har efterfølgende taget dem med hjem og vil nu prøve at
bestemme hvilke blad typer det er jeg har fundet!
Efter følgende har jeg taget nogle af bladene og lagt ind i
en gammel telefon bog. Disse blade vil jeg presse og tørrer for derefter at
kunne lime dem på et stykke papir. Det kan blive en ganske fin og flot
"efterårs plakat".
De blade jeg ikke presser og tørrer laver jeg tryk med. Jeg
tager noget oliemaling i forskellige farver, og lægger ud på hver sin
tallerken. Herefter tager jeg en pensel og pensler malingen på bladet. Nu
trykker jeg så bladet ned på papiret så der skabes et flot aftryk af bladet!
Kapsejlads med pinde!På min biotop er der en dæmning under en lille bro. Her er det sjovt både for børn og barnlige sjæle at lave et lille kapsejlads med eksempelvis pinde, og se vis pind der kommer først ud under broen på den anden side.! Jeg har selv prøvet det et par gange endda. Jeg har taget billeder af broen og af, hvordan det ser ud, når pinden/pindene kommer ud på den anden side af broen.
Natur kunstner!
Det er også sjovt at tage papir og farver med ud i naturen. Nu er det op til øjnene at
finde et fint objekt eller landskabs motiv, der falder en for. Nu gælder det om
så godt man kan at tegne objektet eller landskabsmotivet. Det er ikke altid
sikkert det kommer til at ligne helt, men det er heller ikke meningen med denne
aktivitet. Her er det meningen, at man prøver at udfordre sig selv, og sine
kreative evner, og kunst kan være mange ting!
Sten på stranden!
Denne friluftsaktivitet kan jeg ikke lave på min biotop, da
der ikke er en strand. Det skal dog ikke begrænse mig til ikke at
prøve denne aktivitet.
Tag på stranden og find en masse forskellige sten.
Efterfølgende er der flere forskellige ting man kan bruge stenene til. Eksempelvis
kan man male stenene. Man kan også male forskellige motiver på stenene, som
eksempelvis en mariehøne. Endvidere kan man lime stenene sammen med en
lim-pistol, så kan man få stenene til at ligne de mærkeligste skulpturer.
Den første af mine friluftsaktiviteter, har jeg udforsket i dag! Det var aktiviteten jeg har valgt at kalde: "Efterårs" tryk med blade!Hvordan denne aktivitet er gået skriver jeg om i næste indlæg, hvor jeg også vil vise jer billeder fra dagen! ;-)
See you :-)!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar