torsdag den 12. september 2013

Ler-projekt!

Hejsa! :-)
I dag tog jeg hul på mit ler-projekt!
Jeg har siden jeg fik den store tunge klump ler(10 kg), tænkt over hvad jeg skulle lave ud af den. Jeg er efter mange overvejelser kommet frem til nogle ting. Den ene af de ting lavede jeg i dag.
Et kalaha spil, i ler. Jamen det må da næsten være ligesom på Jesus tid(Sådan næsten). Kan i hvert fald huske at, jeg så de spillede sådan et spil i "Jesus og Josefine"(Dansk julekalender).
Jeg har taget billeder undervejs i processen, så I kan se hvordan det er gået for mig. Jeg synes, selv resultatet blev ganske godt, selvom det ikke lever helt op til, de krav der er til et ægte kalaha spil!

Hvorfor lave et kalaha spil i ler sammen med børn?

Jeg mener, at lige præcis den proces der er i at lave sådan et kalaha spil, kan  være en sjov og udfordrende proces for børn. Jeg tænker her på SFO børn.
Det at få en klump ler og skulle forme/få den til at blive til noget, er en proces i sig selv. Ikke kun en kreativ proces for hænderne, men lige så for hovedet. Alle de tanker børnene skal gøre sig, om hvordan laver vi sådan et spil, hvordan ser det overhovedet ud, hvor mange huller skal der være, osv.
Børnene vil kunne være med til at forme kalaha brættet, trille de små kugler, og spille det bagefter. Udover dette er der lidt matematik i processen, da man skal regne ud hvor mange kugler, man skal have.

Her kommer billederne fa min dag med ler!

jeg forsøger at forme kalaha brættet!
Jeg former videre!
Jeg har lavet et omrids af hvor hullerne skal være,
og er nu ved at forme hullerne!
Her ses mere nøje hvordan hullerne bliver formet!
Her ses det færdige kalaha bræt!
Brættet set oven fra. På mit bræt er der 7 huller på hver side.
På et rigtigt et er der 12 huller på hver side.
Mit er altså en Tine udgave. :-)
En meget stolt Tine! Er meget godt tilfreds med
resultatet.
Undervejs i processen med kalaha brættet, knækkede jeg min tommelfinger rundt, mens jeg var ved at trykke hullerne. Det gjorde simpelthen så ondt, men jeg ville fortsætte. Så jeg fortsatte med en hånd. Efter kalaha spillet lavede jeg kuglerne til spillet(ses neden for). Planen er dog, at jeg har mere ler at arbejde med, så jeg fortsætter når fingeren er på plads igen!

Kuglerne til mit kalaha spil, trilles stille, efter en lille skade!
Det må siges at være første del af mit ler projekt. Under hele projektet med kalaha spillet, brugte jeg ikke andet end:
Ler og
Mine hænder

Jeg brugte altså ingen form for hjælpemidler.
Følg med senere hvor der kommer mere:-)!

See you!

1 kommentar:

  1. Hej Tine

    Det ser super godt ud :O) tager du det med den dag, så vi kan prøve det?

    Hilsen Tina

    SvarSlet