fredag den 27. september 2013

Biotop 6 --> Naturfænomener

Som med biotop 5 laver jeg biotop 6 i flere afsnit. Jeg synes, de emner, vi skal arbejde med på biotopen er spændende, og derfor er emnerne, nogle jeg arbejder med over tid. Jeg synes, det er svært at lave en endelig opgave, så jeg laver flere små :-)


Jeg har været inde på nettet og læse lidt om naturfænomener, og hvad dette er. Endvidere tager jeg på biblioteket senere i dag, for at låne nogle bøger om emnet.

Et billede af Nordlys (Hvilket også er et naturfænomen)

Hvad er naturfænomener?

Et naturfænomen er et fænomen, der forekommer unde for menneskets indflydelse eller magt. Det er altså ikke noget vi på nogen måde er herre over, og kan gøre hverken fra eller til. (Wikipedia: http://da.wikipedia.org/wiki/Naturf%C3%A6nomen )

Eksempler på naturfænomener:
  • aske
  • bjerg
  • blæst
  • brand
  • bål
  • bølge
  • dag og nat
  • dal
  • dråbe
  • duft
  • dug
  • døgn
  • efterår
  • eksplosion og implosion
  • flamme
  • flod
  • forår
  • frost
  • græs
  • halvmåne
Dette er bare nogle eksempler på forskellige naturfænomener. Der er mange flere. I alt er der ca. 82. Informationerne har jeg hentet fra Gyldendals store ordbog: http://www.denstoredanske.dk/Symbolleksikon/Naturf%C3%A6nomener 

 Det er en regn bue, hvilket også et natur fænomen.

Hvorfor arbejde med naturfænomener?

Fordi det er vigtigt vi lærer naturen og kende, og lære at forstå dens signaler. Des bedre vi kender naturen, des lettere er det at lave i den. Dette er ikke noget, jeg har læst et sted, men noget jeg selv tænker omkring vores forhold til naturen.
For børn er det vigtigt at færdes i naturen da det er med til at udvikle børn både følelsesmæssigt, mentalt og fysisk. Børn skal have mulighed for at opleve glæden ved naturen på alle årstider. Opleve hvad der er specielt ved hver årstid, og at hver årstid har sin charme. Endvidere er det vigtigt at børn lære at udvikle respekt for naturen. Det er børnene der før eller senere skal overtage denne verden, og derfor vigtigt vi giver dem nogle gode redskaber med, de kan bruge til at begå sig i denne verden. Børnene skal lære og forstå hvorfor det er så vigtigt at skal passe godt på vores natur.!
( http://dcum.dk/boernemiljoe/leksikon-natur-og-naturfaenomener )

Fortsættelse følger!

1 kommentar:

  1. Det er helt fint med flere små opgaver undervejs :-: Jeg er spændt at se hvilke naturfænomener du vælger at arbejde videre med...

    SvarSlet