onsdag den 4. september 2013

"Efterårs" tryk med blade!

I dag havde jeg valgt at udforske den af mine friluftsaktiviteter, jeg har kaldet for: "Efterårs" tryk med blade!
De blade jeg fandt i skoven!


Jeg startede med at cykle i skoven, for at samle en masse forskellige blade.
Da jeg senere vendte hjem igen med en masse blade, gik jeg i gang med at lægge nogle blade i presse, mens andre skulle jeg bruge med det samme!

Den måde jeg har valgt, at presse mine blade er ved, at jeg har lagt bladene ind i en telefonbog, og oven på telefonbogen har jeg lagt en masse andre bøger. Jeg lader nu bladene ligge i pres på denne måde i ca. en uge! Efter ca. en uge skulle væden, der har været i bladene, være trukket ud i papir-siderne i telefonbogen, og bladene være helt tørrer.
Hvad jeg så herefter vil gøre med bladene vender jeg tilbage til om en lille uges tid:-)

Tilbage til resten af bladene.
Jeg havde fundet oliemaling, pensel, papir og aviser til at ligge tingene på frem. Jeg ville nu pensle malingen på bladene og derefter lave tryk med dem. Jeg fandt efter de første 5 tryk ud af, at det ikke helt ville lykkedes, som jeg havde tænkt mig.
Mig der laver blad tryk med oliemaling!

Oliemalingen var for fast og ikke rigtig til at få penslet ud på bladene. Jeg  prøvede at lave en stor klat maling på tallerkenen, så presse bladet ned i malingen, og derefter over på papirret, men heller ikke det lykkedes som jeg havde håbet.
Stadigvæk blad tryk med oliemaling!

Jeg valgte at skifte oliemalingen ud med vandfarver, og det skulle vise sig, at være det der skulle til.
Jeg fik efter byttet fra oliemaling til vandfarver, lavet de flotteste blad tryk.

Så skiftede jeg til vandfarver!

De grønne tryk man kan se på papiret er tryk med vandfarver,
og de brune tryk er med oliemaling. Der er stor forskel!
Se igen nedenfor!


Bladet trykkes ned på papiret!
Bladet løftes stille og roligt fra papiret!
Sådan blev det færdige tryk så!

Jeg er altså efter i dag, blevet klogere på forskellen på oliemaling og vandfarver ;-)
Og ved næste gang, at skal man laver sådan nogle tryk, er det vandfarver der skal bruges.!
Jeg er altså rigtig godt tilfreds med dagens udfordring! :-)


Sådan blev mit færdige "Efterårs" tryk!
Jeg synes, faktisk ikke det blev så tosset!


 
 
Efterfølgende prøvede jeg også at lave tryk hvor jeg opridsede bladene, det blev faktisk også rigtig flot! Se selv neden for!

Her maler jeg uden om bladet, så jeg får et flot omrids af bladet!



Jeg er meget koncentreret!








 

 

2 kommentarer:

  1. fin teknik til registrering - sidder og tænker hvordan man kan anvende den teknik æstetisk...Fremstille et billede der udnytter teknikkens udtryk - blæsevejrsagtigt hm..!!

    SvarSlet
  2. Mange tak for din kommentar:-)!!
    Jeg er ikke helt sikker på jeg ved hvad du tænker på, så hvis jeg har forstået dig forkert, skal du bare rette mig!

    Jeg tænker, at man kan anvende teknikken sanseligt, ved i stedet for at lave tryk, så lave det som jeg også ville med nogle af bladene, nemlig tørre dem og lime dem på et papir. Ved at lime de tørrede blade på et papir, appellere det mere til sanserne, vil jeg måske mene. Er det sådan noget i den dur du tænkte på eller?!

    Det der med blæsevejrsagtig. For at få "et blæsevejr" ned på et billede, kræver det en masse farver, og at man evt. laver en masse blad tryk oven i hinanden, det vil jeg mene, kunne udtrykke noget blæsevejr!
    :-)

    SvarSlet