tirsdag den 21. maj 2013

Biotop opgave 4!


Aktiviteter ved biotopen!

  1. Beskrivelse af aktivitet jeg har prøvet på min biotop:

Jeg har været med 2 af børnene fra den SFO, hvor jeg var i min 2 praktik, ude på min biotop. Der var en lille bro og under broen, løb en lille å. Der var strømning i vandet, så jeg foreslog børnene at vi kunne prøve at sætte forskellige ting ud i vandet, og så se hvor hurtigt tingene var om at "sejle" under broen og ud på den anden side.! Vi prøvede bl.a. med små grene, større grene, siv, blade osv. Hvad vi lige kunne finde rundt omkring os. Efter følgende lavede vi også et lille "kap løb", hvor hver af børnene valgte en pind, de ville lade "sejle" under broen, og så gjaldt det om hvis pind der kom først, ud under broen i den anden side!
Det er den lille bro hvor vi "sejlede" under med forskellige ting!
 

Her kan man se den lille å, og måske se at der er lidt krusninger
i vandet!
  1. beskriv og begrund de pædagogiske / didaktiske overvejelser du gør dig ift. aktiviteterne
    benyt billeder mv. til fastholdelse af forsøg, produkter.

De overvejelser jeg gjorde mig inden jeg satte aktivitet i gang, var at jeg ønskede at vise børnene hvordan naturen virker. Hvordan man kan bruge naturen som en slags legeplads. Undervejs i aktiviteten indgik jeg i en dialog med børnene hvor jeg spurgte dem om forskellige ting i forhold til aktiviteten, så som: Ved i hvad der får pindene til at "sejle" den ene vej, og ikke den anden? og hvorfor er der nogle ting der "sejler" hurtigere i vandet?

Mine pædagogiske og didaktiske overvejelser som jeg gjorde mig i forbindelse med denne aktivitet, var derfor at på en sjov måde vise og lære børnene noget om naturen og dens "kunnen".

  1. Beskriv aktiviteter på biotop, som du har arbejdet med ud fra de forskellige vinkler. Argumenter for dine didaktiske overvejelser.

Økologisk: Jeg har i vinter halvåret arbejdet med at finde forskellige fuglespor i sneen henne på min biotop og så efter følgende herhjemme prøvet at se om jeg kunne bestemme dem!

Kulturhistorisk: Der ligger et sted på min biotop der hedder "Hjertehøjen". Dette er en kulturhistorisk høj. I gamle dage brugtes højen som gravkammer. Her i nyere tid er der lagt store kampe sten rundt om højen og så er højen omringet af træer.
Her ses hjertehøjen oppe ved alle træerne!
 
Miljømæssig: Jeg ved ikke om dette ligger ind under dette punkt, men tit når jeg er omme for at besøge min biotop har jeg gamle brød rester med til fuglene. Det skal dog siges, efter min kæreste har fortalt mig hvor dårligt brød er for fugles maver, og at det ikke gavner dem, er jeg stoppet lidt med det igen. Jeg vil jo ikke dyrene noget ondt. Så fra nu af har jeg noget fugle frø med i stedet for :-)!

Musisk / æstetisk: Jeg kan ikke lige komme på en sang hvor gråsten slotshave og skovene der om indgår. Men her i foråret har der været en livlig musikalsk undertone omme på min biotop af alle fuglenes sang:-)

Motorisk/ sundhedsmæssig: I om med det område for min biotop er så stort er der mange forskellige muligheder for forskellige udendørs aktiviteter. Der er lagt gå/løbe ruter rundt i terrænet. Der var også god mulighed for stafet løb/forhindrings løb. Selv bruger jeg hele området til dejlige gåture!

  1. Afrund kort med, hvad du vil vide mere om / skal undersøge i den kommende netperiode.

Jeg har ikke en fast lagt plan for hvad jeg mere skal undersøge på min biotop. Jeg er meget impulsiv hvad det angår, og tager alt med. Jeg lader mig hver gang overraske og inspirere hvis jeg lige ser noget jeg synes, kunne være interessant at undersøge nærmere. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar