onsdag den 3. april 2013

Refleksioner over VNT aktiviteter i din praktik 2

Jeg var i min 2 praktik i en SFO (Værnes SFO). Praktikken stragte sig fra august 2012 til januar 2013.
I løbet af den første måned havde de ude på skolen(Skolen og SFO´en ligger under samme tag, og arbejder meget sammen)  en tema uge, som de kaldte strandugen. Her tog eleverne fra 0-3 klasse med 4 lære og 2 pædagoger ned til stranden en uge, hvor der dernede ville være en masse spændende aktiviteter for børnene. Jeg var en af de heldige pædagoger, der fik lov af komme med. Jeg fik til opgave at stå ved en aktivitet der hed "Sandslotte bygning". Her stod jeg med en af lærerne. Det var meget spændende og udfordrende. Ikke nok med at jeg kunne udfordre mig selv i at finde på en masse forskellige måder at bygge snadslotte, blev jeg også udfordret af børnene, som til tider var mere kreativ end jeg var.

Hen ad mod efteråret lavede mig og to af mine kollegaer 3 dage, hvor vi tog børnene med til et område, kaldet det rekreative område. Det er en åbenplet der ligger mellem marker, krat og skov og tæt ved stranden. Her er der toilet forhold, borde/bænke og et bålsted. Når børnene efter skole kom ind til os i SFO´en pakkede vi børnenes ting, og tog til det rekreative. Forældrene kunne så hente deres børn nede på området.
Vi havde taget nogle ting med ned til området, så vi havde aktiviteter vi kunne sætte gang i. Vi havde nogle rollespils våbner som børnene elskede at lege med. De løb rundt inde i krattet og byggede huler, og kæmpede mod hinanden. Vi havde sminke med, til at vi kunne sminke børnene, og hver dag havde vi noget mad med vi kunne lave over bålet, som vi tændte op i.
Det var dejligt at se hvor kreative børnene var i deres fantasi, når de er væk fra alle "de vandte redskaber". Hernede brugte de deres fantasi til at skabe den leg de legede, og der kom længe ikke så mange konflikter blandt børnene, som der ellers gjorde hjemme i SFO´en.!! Lidt tanke vækkende, synes jeg!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar