tirsdag den 30. april 2013

Biotop opgave 3


Biotop opgave 3
 

Tegn på forår!

Jeg forestiller mig at de aktiviteter jeg skulle forberede skulle ligge i den årstid vi har nu her omkring april måned.


Et af tegnene på foråret er alle de mange grønne knopper der
kommer på træerne!
Jeg ville starte med hjemme (eks. i institutionen), at snakke med børnene om hvad de forbinder med forår. Høre hvad de tænker på, når jeg siger forår! Jeg vil skrive deres bud op på et stykke papir, så vi kan tage papiret med os, når vi senere skal ud i naturen. Efter jeg har noteret alle børnenes bud, vil jeg gå sammen med børnene hen på biblioteket, og se om vi kan finde nogle bøger, om forskellige dyr, planter og evt. bøger om forårstegn. (På forhånden vil jeg have undersøgt, og der findes sådanne bøger om forårstegn. Hvis ikke vil jeg have printet noget ud fra nettet(eksempelvis fra denne hjemmeside: http://www.naturekspeditionen.dk/foraarstegn-(1).aspx ), og tage det med, så jeg kan snakke med børnene om hvad de mest almindelige forårstegn er).  Efterfølgende vil jeg tage børnene med ud i skoven, ned til en sø evt. hen i en park, sådan at vi komme rundt omkring for at se, om foråret er på vej.!

Hvor længe skal forløbet strække sig?


Jeg var i skoven forleden, og nu er skovbunden blevet fuld
af de flotteste anemoner. De er også et forårstegn!
Jeg har tænkt mig at dette forløb, kunne strækkes til at række over en uge. Den første dag med indsamling af materiale, og viden. Anden dag med udflugt den en skov. Tredje dag med udflugt en  sø, eller strand. Fjerde dag, med udflugt til en park. På femte og sidste dag var der så tid til at snakke sammen om hvad har vi fundet ud af, evt. vise hinanden hvis vi havde fundet noget spændende, og afslutning på ugen!

Didaktiske overvejelser i forhold til børnene!

Didaktik forudsætter en intention om at man gerne vil "lære nogen noget"(Edlev 2009, s 161). Det er lavet forskellige undersøgelser med hvordan børn lære bedst, og disse undersøgelser peger alle i samme retning. Børn lære bedst hvis de kan få mulighed for at "bruge sig selv". Det vil sige ikke ved tørre facts men ved at være ude i ting, få lov til at røre ved ting osv. (Edlev 2009, s. 161).

Mine didaktiske overvejelser vedrørende dette lille "projekt", ville være at børnene kom ud i naturen og får en fornemmelse for hvilke tegn der er i naturen på årstidernes skifter.

Jeg vil, lytte til børnene undervejs på vores tur rundt efter forårstegn, og lægge mærke til hvor de er, altså hvad de undre dem over ude i naturen, og hvilke spørgsmål de undervejs må støde på. Undres de over hvad de finder i naturen eller er de fraværende overfor hvad naturen har at byde på, og på bedst mulig vis, hjælpe alle børnene i retningen af at få en Aha-oplevelse ude i naturen.

Mit biotop sted passer godt til denne aktivitet jeg har beskrevet ovenfor, da der på mit biotop sted er både, en park (Slotsparken), en skov (Rinkenæs skov/Gråsten skov) og ikke mindst søer. Endda flere forskellige, der iblandt de tre prinsesse søer!

Og når foråret så rigtig er over os og sommeren
er lige om hjørnet, kommer det til at se
således ud!!


Litteraturliste:

Bøger:

Edlev, Lasse Thomas (2009). "Natur og miljø i pædagogisk arbejde". Munksgaard Danmark 2. udgave.

Litteratur jeg har ladet mig inspirerer af:

Maarup Lars Zacho og Lind (1998). "Nu skal vi ud...".  Geografforlaget og Det Danske Spejderkorps 1. udgave.

Kryger Ida (2012). "150 gode grunde til at vi skal ud i dag". Friluftsrådet og Grønne spirer

 

2 kommentarer:

  1. Hejsa

    Tak for opgaven - lægger du ikke lige de links der hører til din biotop 3 opgave i Blackboard - VNT,net - afleveringer...

    SvarSlet
  2. Hmmm er ikke helt sikker på hvilke links det er du vil have...! Men jeg lægger et link til bloggen i VNT-net-afleveringer!

    SvarSlet