tirsdag den 1. oktober 2013

Fra Jord til Bord --> lav et majeriprodukt!

Jeg lavede denne aktivitet med min kæreste. Min kæreste er kok, og har derfor god erfaring på området! Han kunne hurtigt nævne en masse mejeriprodukter vi kunne lave. :-)
Vi besluttede os for at lave kryddersmør.
Opskriften lyder således:

Cremefraichen 38 %
Salt og peber
Krydderurter (I vores tilfælde purløg, rødløg og alm. løg)

Det billede vi selv tog af creamfraich bøtten
blev meget uklart derfor har jeg hentet et billede
af bøtten fra nettet!
 

Vores krydderurter samt salt og peber!


  • Vi kom cremefraichen i en skål
  • Piskede cremefraichen med en elpisker, til den skiller i væske og blødt smør. Det tog ca. 5-8 minutter
  • Så er jeg i gang med at piske! Skulle man gøre det helt basic
    Skulle jeg havde brugt et almindelig piskeris.

  • Vi pressede nu væden fra smørret i et rent viskestykke.
  • Det bløde smør kom vi i en skål, mens vi kasserede væden.
  • Vores smør i en skål! Dette er inden den bliver sat på køl.

  • Vi smagte smørret til med salt og peber, og kom de krydderurter i vi godt ville have. Vi kunne også have tilsat andre krydderurter som for eksempel hvidløg, chili, grønne urter som persille, estragon og rosmarin, lakrids, kanel, citron eller pesto.

  • Smørren gik fint på et rundstykke med hamburgryg!
    Blev faktisk rigtig godt, det smør vi fik lavet!

    Ikke just en svær opskrift, og heller ikke en tidskrævende en.

    Under processen snakkede vi lidt omkring det vi lavede. Eller jeg stillede spørgsmål og min kæreste svarede.

    Jeg har altid fået at vide at pisker man flødeskum for længe bliver det til smør:
    Dette er dog ikke rigtigt. For at kunne lave smør, som også smager rigtig af smør, skal mælken syrnes. Og det bliver den ikke i den proces med flødeskummen. Så kom det da på plads.

    Hvorfor så bruge cremefraichen til at lave smør af?
    Bruger du cremefraichen har mejeriet klaret syrningen for dig, og du kan nu bare  piske cremefraichen til den skiller helt, presse væden fra, smage smørret til med salt og sætte det i køleskabet.

    1 kommentar:

    1. der er 2 typer smør en syrnet og en u syrnet, når man bruger frisk fløde får man den u syrnede smør, men traditionelt set i dk er vi vænnet til den syrnede smør. syrningen har været med til at fremme holdbarheden og miske harskningen af smør.
      så vidt jeg husker bruger industrimejerierne i dag frisk fløde til og kærne smør af og tilsætter syrnings kulturen i smøret, så man så lettere kan anvende overskudsproduktet fra smør fremstillingen, det er nemlig begrænset hvor meget syrnet kærnemælk man kan sælge. derfor er kærnemælk ofte heller ikke længer et biprodukt fra smør fremstillingen men fremstillet på anden vis.

      SvarSlet