onsdag den 11. december 2013

Udfordringsopgave sidste del

Tasken:

I går blev tasken syet. Efter nogle måneder at have øvet mig på at sy på symaskine, have kigget i bøger og på nettet efter en opskrift på en fin taske, var det så i går, jeg fik syet tasken.
Det var dog ikke uden besvær, at tasken blev syet. Jeg havde valgt at arbejde med 2 forskellige slags stof, og det skulle vise sig, at blive noget jeg virkelig kom til at fortryde under processen. Jeg kom til at vende de to forskellige stof forkert, så jeg fik det helt modsatte på ydrer- og indersiden, end det jeg havde tænkt mig. Jeg måtter derfor til at sprætte alt op hvad jeg havde syet og starte forfra (jeg er lidt perfektionistisk). Efter 4 timer, var tasken endelig færdig.
Billeder af processen kommer her:


Alle de materialer jeg skal bruge i mit projekt!

Først skulle der klippes 4 lige store stykker stof (2 stykker af det ene stof og
2 stykker af det andet). Målene skulle være længde: 50 bredde: 44
I gang med at måle op til remmene til tasken.
2 remme af 82 cm.
4 stykker stof (2 af hver slags stykker stof)
2 remme
Jeg startede med at sy de to forskellige stykker stof sammen.
(Et af de mørkeblå stykker stof syede jeg sammen med et af de lyseblå stykker)
Her lavede jeg en fejl, fandt jeg senere ud af. Jeg vendte stof stykkerne forkert,
sådan at de sider jeg gerne ville have som henholdsvis ydre og inderside, blev de sider,
man slet ikke kom til at kunne se.
Igen mig der syer!
Jeg er ved at sætte nåle i alle stof stykkerne, så jeg kan sy dem sammen på
symaskinen.
Nu bliver stofstykkerne syet sammen!
Jeg syer stadigvæk!
Et billede der beskriver hvor
koncentreret jeg er om projektet!
Efter at stof stykkerne er syet sammen, skulle de vendes om, så vrangen
(der hvor jeg har syet, kommer ind af)
Det var her, jeg opdagede at der var noget galt, da de "forkerte" sider
kom til syne. I fællesskab med min mor, som hjalp mig under processen,
blev vi enig om at der måtte være sket en fejl, dengang vi bestemte hvordan,
vi synes stofferne skulle ligge.
Det måtte derfor alt sprættes op og så i gang igen.
Kanten på remmene bliver syet for ikke, at den skulle trevle op.
Remmene syes fast på tasken. Først syes, der rundt i en firkant,
og derefter et krys inde i firkanten, for at være sikker på at det
holder.
Den endelige taske!
Efter at skulle sy den om engang, er jeg meget
stolt over resultatet.
Synes det er blevet, en rigtig flot taske!
 
Tanken er med tasken, at jeg vil have syet knapper, lapper og andre pynte genstande på, for at "peppe" tasken mere op! Jeg har allerede købt en lap, jeg vil have syet på. Den syer jeg på i hånden.



Alt i alt, synes jeg det har været et sjovt og spændende udfordrings projekt, jeg har haft.  Det der har gjort at det har været et sjovt og spændende projekt, er at man selv har haft mulighed for at vælge noget der interessere en. Ikke nødvendigvis noget man kan, men noget man i hvert fald synes, kunne være spændende og interessant at "gå i krig" med!

1 kommentar:

  1. Hej Tine
    Flot taske og en god og ærlig beskrivelse af både forløbet og de overvejelser du har gjort dig i forhold til udfordringsopgaven.
    /Jørgen

    SvarSlet