torsdag den 18. april 2013

Foråret er kommet!!

Min Biotop!!!

I tirsdags var vejret rigtig fint. Vi havde for første gang i år, en temperatur på ca. 18 grader. Solen skinnede, og der var blå himmel! Det var bare så lækkert. Man kunne se rundt i gaderne, at folk hyggede sig og nyd det gode vejr i fulde drag. Der var mange der sad nede på Rådhuspladsen her i Gråsten og nyd en is i solen. Også nede ved slotssøen var der mange der havde fundet vejen ned, med en lille pose med noget brød til at fodre ænderne med.
Jeg besluttede at tage hen til min biotop for at se om foråret også var kommet derhen. Jeg tog mine have hadsker med, min lille skovl og kamera med, så jeg kunne undersøge min biotop lidt, for spændende ting!
Foråret var også kommet derhen. På alle træerne og buskene kunne man se knopper. Det så ud som om alle træerne og buskene var klar til at springe ud. Det vil jeg kalde et forårs tegn! En anden ting jeg så, var et svane par, hvor hunnen var ved at bygge rede! :-)
Jeg gravede lidt i jorden, for at se hvem der boede dernede, men uden held. Jeg fandt ingenting :-(!
Til gengæld, hørte jeg en masse fugle kvidder. Jeg fangede også en af fuglene, med min linse!
Hun-svanen der er ved at bygge en rede inden mellem sivene!


Her kan man se en af de buske der har store knopper på, og er lige
ved at være klar til at springe ud!
Kigger man godt efter på billedet, kan man se en bi der sidder
på blomsten og er ved at suge en masse nektar ud af blomsterne.
Hvis man kigger meget godt efter, kan man på dette billede se,
hvordan dette lille træ, har en masse grønne knopper på, og
lige som med busken ovenfor, er lige ved at springe ud!
Lige i midten af det her billede, godt gemt mellem alle grenene,
sidder der en lille gråspurv og gemmer sig!!

Det var fangsten efter tirsdagens biotop tur! jeg har besluttet mig, for at næste gang jeg skal der hen, forsøger jeg igen med at se om jeg kan finde nogle forskellige dyr henne på min biotop!
Men først er mit næste projekt, at på lavet et kort over min biotop!

Så er jeg igang med plantningen!

Jeg har nu taget hul på plantningen af ærter, æbler, basilikum og rucola! Jeg vil her på min blog, løbende ligge billeder ind og skrive lidt om hvordan det forløber med min plantning af de forskellige ting!
I plante gruppen, som jeg er med i, har vi besluttet at vores plante projekt, hedder "Plant en Pizza". Tanken er at vi alle sammen i gruppen, planter forskellige ting, der senere hen kan komme til at passe på en pizza. :-) Det bliver spændende at se om det kan komme til at lykkedes!!
Æble kernerne har jeg ingen billeder af. Men jeg tog kernerne fra to æbler, og plantede dem i en urtepotte, som også kan ses på et billede neden for.
Her kan man se to af de urtepotter jeg har stående i vinduskarmen, med
den ene med Ærter og den anden med Æbler. 
Posen med rucola-frøene.
(Frøene er købt i Tyskland)
Ærte frøene skulle ligge i vand natten over for at fremme spiringen!
Posen med basilikum frøene. (Købt i bilka)
Basilikum frøene!
Mine ærte frø (købt i bilka)!














 


Det er lidt svært at se men de små gule prikker
på den hvide baggrund er rucola frøene.






onsdag den 3. april 2013

Refleksioner over VNT aktiviteter i din praktik 2

Jeg var i min 2 praktik i en SFO (Værnes SFO). Praktikken stragte sig fra august 2012 til januar 2013.
I løbet af den første måned havde de ude på skolen(Skolen og SFO´en ligger under samme tag, og arbejder meget sammen)  en tema uge, som de kaldte strandugen. Her tog eleverne fra 0-3 klasse med 4 lære og 2 pædagoger ned til stranden en uge, hvor der dernede ville være en masse spændende aktiviteter for børnene. Jeg var en af de heldige pædagoger, der fik lov af komme med. Jeg fik til opgave at stå ved en aktivitet der hed "Sandslotte bygning". Her stod jeg med en af lærerne. Det var meget spændende og udfordrende. Ikke nok med at jeg kunne udfordre mig selv i at finde på en masse forskellige måder at bygge snadslotte, blev jeg også udfordret af børnene, som til tider var mere kreativ end jeg var.

Hen ad mod efteråret lavede mig og to af mine kollegaer 3 dage, hvor vi tog børnene med til et område, kaldet det rekreative område. Det er en åbenplet der ligger mellem marker, krat og skov og tæt ved stranden. Her er der toilet forhold, borde/bænke og et bålsted. Når børnene efter skole kom ind til os i SFO´en pakkede vi børnenes ting, og tog til det rekreative. Forældrene kunne så hente deres børn nede på området.
Vi havde taget nogle ting med ned til området, så vi havde aktiviteter vi kunne sætte gang i. Vi havde nogle rollespils våbner som børnene elskede at lege med. De løb rundt inde i krattet og byggede huler, og kæmpede mod hinanden. Vi havde sminke med, til at vi kunne sminke børnene, og hver dag havde vi noget mad med vi kunne lave over bålet, som vi tændte op i.
Det var dejligt at se hvor kreative børnene var i deres fantasi, når de er væk fra alle "de vandte redskaber". Hernede brugte de deres fantasi til at skabe den leg de legede, og der kom længe ikke så mange konflikter blandt børnene, som der ellers gjorde hjemme i SFO´en.!! Lidt tanke vækkende, synes jeg!

VNT 4. semester: "Back again"

Efter noget pause fra min VNT blog, er jeg nu tilbage igen her på 4 semester.!
Jeg har løbende i det sidste års tid fulgt min biotop, dog ikke lagt nogle opdateringer ud omkring dette. Jeg har ikke skønnet, at der har været det store at fortælle om med hensyn til min biotop. Nu er det forår(Sådan da), og solen er begyndt at titte frem. Inden længe vil skoven springe ud, og der vil være en masse flotte blomster at kigge på henne i slotshaven, hvor min biotop ligger. :-)
Her kommer lige et billede af min biotop, lige til opfriskning:


fredag den 27. april 2012

Billeder af de dyr vi fangede ved Åbkær mose!

Billeder af de dyr vi fangede ved Åbkær mose!!! (lidt sent)


Her ser man en Vandkalv der svømmer forvirret rundt i vores lille "akvarie"



Vandkalven igen!



Det vi ser her er det man kalder en vandtæge!





Det vi ser her er en vandedderkop.!



Her kan vi skimte en glasmyggelarve der ligger helt stille i vandet!

fredag den 13. april 2012

Tur til Åbkær mose den 29 marts


NVT - udflugt!

Udflugt til  Åbkær mose den 29/3 – 2012

Torsdag den 29 marts tog vi i VNT ud til Åbkær mose, for at se hvilke dyr man kunne finde ved sådan en mose.

Åbkær mose er en høj mose. For at forklare hvad en høj mose er, kommer her liger en sammenligning mellem en høj mose og en svamp. Vi forestiller os vi har en svamp (En almindelig ”badesvamp”). Den lægger man ned i en balje med vand. Svampen suger nu alt vandet til sig, og vokser op (som en paddehat).

For at illustuere hvad der sker, har vi tegnet en lille skitse af hvad en højmose er:

Skitse af en højmose
  • Det grønne viser selve højmosen, hvordan sådan en ser ud.
  • Det brune er jord.
  • Det blå er grundvandet neden under joren.



Højmosen har et lukket vandsystem det vil sige, at den ikke har forbindelse til grundvandet, andre søer eller lignende. Højmosen får tilført alt sit vand fra nedbør.

Det kan være farligt at færdes i en højmose hvis ikke man er lidt forsigtig. Det kan nemlig være svært at se hvor der er højmose, og hvor der er sikker jord. På højmosens overflade ligger et tykt lag af planterester fra sphagnumplanten. Sphagnumplanten har svampelignende egenskaber, hvilket gør den i stand til at holde på store mængder vand. [1]

Ude ved mosen havde vi lidt forskelligt grej med til at undersøge dyrelivet der:

  • Kamera til at tage billeder af det vi fangede.
  • Fiskenet til at fange dyrene i mosen med.
  • Nogle forskellige slags lupper for at komme tættere på de dyr vi fangede.
  • Papir og blyant til at tage notater.
  • Et lille akvarie/gennemsigtig plastik kar, til at komme de dyr vi fangede op i mens vi undersøgte dem.
  • En håndbog over hvilke dyr der lever ved moser/søer.

I vores studiegruppe fangede vi bl.a.:

  • Vandkalve
  • Vandtæger
  • Glasmygge laver
  • Vand edderkop
  • Døgnflue
  • Piratjagtedderkop





[1] Oplysninger taget fra fra hjemmesiden: Naturviden, http://www.ystrom.dk/naturviden/Emner/hoejmosen.htm , den 11/4-2012

onsdag den 4. april 2012

Billedbog i skitsebloggen

Så fik jeg endlig lavet min billedbogs historie! Og synes selv, den blev rigtig god og kreativ lavet!


Det er starten på min historie og så er der lavet 3 sider mere, så i alt fylder den 4 sider. De 3 andre billeder, har jeg bare problemmer med at få lagt her ind på bloggen, de vil ikke vende som jeg vil have dem til:-)